Agencija UM (Universal Media) predstavila je na konferenciji Digitalni dan 2019. (Digital Day) u Beogradu rezultate istraživanja o navikama korisnika društvenih medija "Wave X: Remix Kultura" koje je pokazalo da u svetu opada poverenje u onlajn medije. Takođe, sve je manji broj onih koji strahuju da će nešto propustiti ako ne prate redovno društvene mreže.

 

Čak 46% ispitanika misli da su vesti koje se plasiraju onlajn lažne, dok samo 8% njih veruje da su sadržaji koje su pročitali ili videli na internetu tačni, pokazalo je istraživanje.

 

Na manje od pola ispitanika, 47%, utiču sadržaji i vesti koje se dele onlajn. Takođe, ispitanici manje veruju institucijama i stručnjacima nego ranije.

 

Na predstavljaju istraživanja 16. maja rečeno je da se dešava polarizacija i da pojedinci u društvenim medijima vide način za pripadnost određenoj društvenoj grupi, koja onda određuje njihov identitet.

 

Istraživanje je pokazalo da je broj onih koji su zabrinuti da će možda propustiti nešto ako nisu posetili neki od društvenih medija sada manji od polovine - 46 naspram 50% koliko je pokazalo prethodno Wave istraživanje.

 

Na pitanje koji je to društveni medij na kojem pronalaze ono što ih zanima, na kojem pronalaze sebe, odnosno sa kojim se identifikuju, globalno, ispitanici su naveli  Netfliks (Netflix), Jutjub (YouTube) i Spotifaj (Spotify).

 

Platforme kao što su Fejsbuk (Facebook), Tviter (Twitter), Instagram ili  Snepčet (Snapchat) za globalne ispitanike nisu ni medju prvih pet.

 

U Srbiji, sa druge strane, građani se najviše identifikuju sa Jutjubom, Vajberom i Linkdinom (YouTube, Viber, LinkedIn).

 

"Wave X: Remix Kultura je prepoznao da u kreiranju identiteta danas postoji čitav miks različitih uticaja, od našeg neposrednog okruženja, globalne kulture, do različitih informacija, koje su putem društvenih medija i novih platformi postale lako dostupne. Sa pojavom društvenih medija korisnicima je u ruke dat snažan alat da sami urade šta god smisle, da menjaju, redefinišu ili osmisle svoj identitet, da pronadju sledbenike koji će deliti njihova uverenja i slično. Korisnici društvenih medija postali su njihovi kreatori", rekla je Katarina Kostić, direktorka za medijske operacije I&F McCann Grupe u okviru koje posluje agencija UM Beograd.

 

Prema rečima dramske autorke i profesorke na beogradskom Fakultetu dramskih umetnosti (FDU) Biljane Srbljanović, "Srbija prednjači u manjku poverenja onlajn zbog toga što ne postoji neka vrsta etablirane etike u profesionalnoj upotrebi društvenih mreža".

 

"Globalni trend je da su fake news (lažne vesti) zapravo postale takav fenomen da čak odlučuju o izborima u najvećim zemljama sveta. Čitave farme kreatora lažnih vesti, narativa i sadržaja intenzivno pokušavaju da se uključe u izborne procese a negde i uspevaju u tome, kao što je slučaj bio u Americi", dodala je Biljana Srbljanović.

 

Pokrivajući uzorak od više od 56.000 ispitanika, aktivnih korisnika interneta (koriste ga svakog ili svakog drugog dana), uzrasta od 16 do 54 godine iz 81 zemlje, istraživanje "Wave X: Remix Kultura" predstavlja reprezentativnu sliku potreba, pogleda i ponašanja preko milijardu korisnika društvenih medija u svetu, navodi se u saopštenju agencije UM.

 

Pored Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Severne Makedonije, ove godine istraživanje je prvi put sprovedeno i u drugim zemljama regiona, Sloveniji, Crnoj Gori i Albaniji.

 

Izvor: Beta

Foto: Pixabay