Grupacija PPF najbogatijeg Čeha, Petra Kelnera, demantovala je 29. oktobra da u kupovinu istočnoevropske televizijske kuće CME i njenih više od 30 televizijskih stanica u Češkoj, Bugarskoj, Rumuniji, Sloveniji i Slovačkoj ulazi u želji da ojača svoj politički uticaj u Češkoj, preko TV Nova, i obezbedi da se u Češkoj ne kritikuju poslovne aktivnosti PPF, pre svega u Kini.



"Tvrdnja da kupovinom CME ciljamo na to da utičemo na politiku je pogrešna. Povezivanje telekomunikacija i sadržaja je svetski trend. Televizija je i dalje zanimljiv biznis i njena veza sa telekomunikacijama ima smisla. Vidimo kupovinu CME kao dobru priliku za investiciju", prenose 29. oktobra saopštenje PPF Lidove novini.

 

PPF je za vikend saopštila da je potpisala sporazum da za oko 2,1 milijardu dolara kupuje CME sa njenih više od 30 TV stanica sa oko 45 miliona gledalaca, među kojima je i češka televizija sa najvećim udelom na tržištu, TV Nova.

 

Kupovinu još moraju da odobre Evropska komisija i nacionalna regulatorna tela u zemljama u kojima CME ima svoje televizije i ceo posao će biti definitivno okončan sredinom 2020. godine.

 

"Svaka od jakih investicionih grupa u Češkoj ima svoje medije i sigurno da nisu glavni izvor prihoda. Kod medija se efekat vlasništva ne meri parama, već pre svega uticajem", ocenio je za Lidove novini stručnjak za medije Jan Potuček.

 

Istovremeno je analitičar sa Fakulteta društvenih nauka Karlovog univerziteta Milan Šmid upozorio da TV Nova može u slučaju potrebe da bude dobar štit za Kelnera i njegovo poslovno carstvo.

 

"TV Nova je od početka do današnjih dana bila neutralna komercijalna aktivnost. Moguće je da će u nju ući i izvestan politički faktor, da se program neće rukovoditi samo biznisom. Prema mom mišljenju, neki politički razlog tu može da bude ali moramo da sačekamo da li će se na TV Nova ponovo pojaviti politička publicistika", kazao je Šmid.

 

Analitičari su upozorili da se kupovinom CME i odlaskom poslednjeg krupnog uticajnog stranog vlasnika sa češke medijske scene završava proces oligarhizacije čeških medija i da su sada glavne televizije, radio, novine i vebovi u rukama lokalnih milijardera, počev od premijera Andreja Babiša kome je put u politiku utrla kupovina izdavačke kuće Mafra sa najčitanijim od ozbiljnih dnevnika Mladom frontom Dnes.

 

"Poslednje godine pokazuju da stanje u kome su najveći privrednici i njihove grupacije pokupovali najuticajnije medije u zemlji na suštinski način podriva poverenje u njihovu nezavisnost i vrši pritisak na same novinare. Najnoviji posao Petra Kelnera nastavlja tim putem", kazao je direktor Fonda nezavisne žurnalistike, Jozef Šlerka.

 

Fond je pozvao PPF da se obaveže da program TV Nova i TV stanica u drugim zemljama za grupaciju najbogatijeg Čeha, Petra Kelnera, neće biti instrument da gura svoje poslovne, finansijske i političke interese.

 

Kelner, koji se godinama drži na čelu liste najbogatijih Čeha i koji, prema proceni magazina Forbs, poseduje imovinu vrednu 15,2 milijarde dolara, u godišnjem izveštaju PPF posebno je naglasio da grupacija nema nameru da ulazi u politiku i utiče na nju.

 

"Teško je u to poverovati kada ima strateške aktivnosti ne samo na Zapadu, već i u Kini, a njeno poslovanje izaziva radost u krugovima oko šefa države a takođe dugoročno pomaže Institut (bivšeg predsednika) Vaclava Klausa", pišu 29. oktobra Hospodaržske novini.

 

Izvor: Beta

Foto: Pixabay.com