U sklopu nastojanja da konkuriše azijskim i američkim proizvođačima baterija za električne automobile, Evropska investiciona banka (EIB) odobrila je 52,5 miliona evra za finansiranje švedskog proizvođača baterija. Trenutno cena baterija čini trećinu do čak polovine cene električnog vozila.

 

Pilot postrojenje švedske kompanije Nortvolt (Northvolt), čiji je direktor Peter Karlson (Carlsson) radio za Teslu, predstavlja najnapredniju evropsku inicijativu koja treba da prekine zavisnost od uvoza.

 

Zbog visoke cene baterija električni automobili i dalje su "samo san" ali su aktivnosti na smanjenju štetne emisije gasova kombinovane sa inicijativma da se električna vozila učine pristupačnijim doprinele rastu investicija u sektor.

 

Potpredsednik EIB Endrju Mekduel (Andrew McDowell) rekao je 12. februara da će ta banka kao partner pomoći Briselu razvoj evropskih kapaciteta za baterije.

 

Mekdauel je rekao da je uprava EIB odobrila finansiranje švedske fabrike ali da se o detaljima još razgovara.

 

"Uprava direktora EIB je pre nedelju dana odobrila 52,5 miliona evra zajedno sa švedskom vladom za Nortvoltov projekat proizvodnje baterija", kazao je Mekdauel.

 

Sada se pregovori dovršavaju i, posle potpisivanja, očekuje se da narednih meseci Nortvolt počne izgradnju probne linije, navela je na blogu švedska kompanija.

 

"Evropa brzo ide ka elektrifikaciji", rekao je Klarson dodajući da je cilj kompanije da izgradi "najzeleniju" svetsku bateriju.

 

"Uz podršku EIB i EU, sada smo za korak bliži uspostavljanju konkurentnog evropskog lanca vrednosti u proizvodnji baterija", istakao je direktor Nortvolta u saopštenju.

 

Evropska alijansa za baterije

 

Nortvolt je osnovan 2016. sa ciljem da izgradi "najzeleniju bateriju na svetu" sa minimalnim otiskom ugljenika i velikim mogućnostima za reciklažu kako bi se doprinelo prelasku Evrope na obnovljivu energiju.

 

Postrojenje te kompanije treba da bude "najveća evropska fabrika baterija" kapaciteta 32 GWh godišnje.

 

Prognozira se da će evropska tražnja baterija za automobile dostići 200 gigavat časova do 2025. a vrednost tržišta se procenjuje na 250 milijardi evra godišnje, rekao je 12. februara potpredsednik Evropske komisije Maroš Šefčovič, prenela je agencija Rojters.

 

Šefčovič je pozdravio Nortvolt na drugom sastanku inicijative EU za unapeđenje saradnje radi razvoja domaćih kapaciteta. Ta inicijativa poznata je kao Evropska alijansa za baterije.

 

On je rekao da će cilj te alijanse biti 10-12 "giga-fabrika koje će biti potpuno konkurentne i isporučivati proizvod visokog kvaliteta na svetsko tržište".

 

"Za e-mobilnost ključne su ćelije i baterije - treba da budemo slepi, čak i naivni, pa da mislimo da tehnologijom ćelija i baterija možemo da se bavimo kao što se bavimo robom", rekao je Matijas Mahnig (Matthias Machnig), zamenik ministra ekonomije Nemačke, zemlje koja ima moćnu automobilsku industriju. "Hitno je, moramo da odlučujemo", dodao je Mahnig.

 

Trenutno cena baterija čini između 30 i 50% cene električnog vozila. Ipak, cene su u padu zahvaljujući jačanju konkurencije u sektoru.

 

Tržištem baterija dominiraju japanske kompanije Panasonik i NEC, LG i Samsung i Južne Koreje, kineski BYD i CATL, kao i Tesla.

 

Izvor: EURACTIV.com

Foto: Pixabay.com