Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih vozila i delova Boban Nikolić rekao je 15. januara da je u 2018. godini u Srbiji bilo registrovano 1,965 miliona putničkih vozila, od čega je 80% staro od deset do 20 godina, te da procene govore da oni na zagađenje vazduha utiču od 20 do 25%.

Nikolić je za Betu rekao da je u Srbiju 2018. godine uvezena 141.000 polovnih vozila, a procenjuje se da je 2019. uvezeno oko 152.000 do 155.000 jer je svake godine uvoz rastao, pa je na primer 2016. godine bilo uvezeno oko 117.000 automobila.

"Ta stara vozila emituju od šest do deset puta više izduvnih gasova nego nova vozila", rekao je Nikolić.

U 2019. je, po njegovim rečima, u budžet Srbije trebalo da se po osnovu uvoza oko 150.000 automobila i "naknade za zbrinjavanje posebnih tokova otpada" trebalo da se slije oko 25 miliona evra jer se ta naknada naplaćuje po 12.000 dinara po toni.

"Problem je što se naknada plaća kvartalno i što neozbiljne firme uvezu polovna vozila i kada stigne rata za plaćanje ugase tu firmu i otvore novu, a uvoznici starih automobila kao fizička lica nemaju obavezu da plate tu naknadu", rekao je Nikolić.

Uvoznici novih vozila su, kako je rekao, 2019. godine na ime "naknade za zbrinjavanje posebnih tokova otpada" po osnovu naknade za uvoz 34.000 automobila platili oko četiri miliona evra u budžet Srbije.

Uvoz novih automobila i lakih komercijalnih vozila najveći je bio 2008, kada ih je u Srbiju stiglo 57.000 , a 2011. godine uvoz je opao na 32.000. Najmanja prodaja tih vozila je bila 2014, kada je prodato svega oko 19.700 novih automobila i lakih komercijalnih vozila.

Nikolić je rekao da je apsurdno da uvoznici novih automobila plaćaju "naknadu za zbrinjavanje" automobila kao otpada jer će oni to postati tek za 10-15 i više godina, a da uvoznici starih izbegavaju tu obavezu.

Uvoznici novih vozila su početkom 2018. apelovali na državu da se smanji uvoz "krševa" iz Evrope, ali se država nije odazvala tom pozivu.

Izvor: Beta

Foto: Beta