Evropska komisija će tokom jeseni predstaviti novu EU regulatvu koja treba da obezbedi da baterije (za električna vozila) koje se proizvode u Evropi ili se uvoze budu "najzelenije na planeti", rekao je potpredsednik EK zadužen za međuinstitucionalne odnose i predviđanje Maroš Šefčovič.

Šefčovič je u intervjuu za EURACTIV rekao da će nova regulativa imati "obavezujuće odredbe za najzelenije, najbezbednije i najodrživije baterije na planeti".

Nova EU pravila bila predstavljena "ove jeseni" i usvojena po ubrzanoj proceduri kako bi počela da važe "od 2023. godine", najavio je Šefčovič.

Nemačka, koja trenutno predsedava EU, "veoma je zainteresovana" za brzo usvajanje novih pravila, dodao je on.

Takođe nova evropska regulativa o baterijama treba da obezbedi da se za njihovu proizvodnju u EU koriste sirovine čije se poreklo može pratiti i koje su proizvedene po strogim ekološkim i standardima rada, dodao je evropski komesar i istakao da su ti standardi veoma važni evropskim potrošačima koji se sve više opredeljuju za električna kola.

Očekuje se da udeo električnih automobila na evropskom tržištu bude utrostručen u 2020. kao rezultat ciljeva za smanjenje emisije CO2 iz kola, navodi se u analizi koju je ranije u oktobru objavila grupa Transport i životna sredina. Ta grupa, koja se zalaže za zeleniji transport, prognozira da standardi EU vode ka udelu električnih automobila u prodaji u EU od 10% u 2020. i 15% u 2021.

Nadvezujući se na brzo rastuće tržište, Evropska komisija želi da sve baterije koje se proizvedu u EU ili se uvezu ispujavaju stroge zelene kriterijume a novi "pasoš za baterije" pokazivaće poreklo materijala upotrebljih u proizvodnom procesu.

Prema Šefčovičem rečima, strani proizvođači baterija koji ne budu poštovali pravila EU moraće da plate taksu na ugljenik na granici EU kako ne bi potkopavali evropske proizvođače.

"Regulativom za baterije želimo da obezbedimo iste uslove za sve koji plasiraju baterije na tržište EU bez obzira na poreklo i da su sve napravljene u skladu sa strogim zahtevima održivosti i rukovanja po isteku radnog veka", istakao je Šefčovič.

"Želimo da našim trgovinskim partnerima ponudimo izbor: ili ćete uvesti plaćanje za emisiu ugljenika kod kuće, kao što se kod nas radi kroz sistem za trgovinu emisijama, ili ćemo imati mehanizam za usklađivanje cene vašeg proizvoda sa cenom emitovmog CO2", upozorio je potpredsednik Komisije.

Evropska komisija je 2017. pokrenula Evropsku alijansu za baterije koja je okupila proizvođače automobila, hemijske grupe i inženjering firme sa ciljem da naprave lanac vrednosti u Evropi koji je sposoban da konkuriše azijskim i američkim proizvođačima.

U sklopu nastojanja za čistija evropska vozila, Evropska investiciona banka obezbedila je sredstva za izgradnju niza "gigafabrika" za proizvodnju baterija inspirisanih Teslnim. Prvu takvu fabriku u Švedskoj gradi startap Nortvolt.

Očekuje se da rad u prvim "gigafabrikama" u Evropi počne 2021. ili 2022, rekao je Šefčovič i dodao da EU želi da "sve baterije koje se koriste u Evropi budu proizvedene u skladu sa tim visokim zahtevima".

Izvor: EURACTIV.com

Foto: Beta/AP