Automobil na benzin ili dizel u kome je samo vozač može da ispusti veću štetnu emisiju po putniku nego kod putovanja avionom unutar EU, pokazala je nova studija o ekološkom uticaju transporta.

"Uticaj emisije vazdušnog saobraćaja, mereno prema putniku po kilometru, uvek je veći (nego kod ostalih vrsta transporta)", pokazalo je istraživanje Evropske agencije za životnu sredinu (EEA).

"Međutim, letovi nisu nužno najštetniji izbor. Naime, najštetniji su obični automobili ako se u njima vozi samo jedan čovek", dodaje se.

I dok su vozila samo sa vozačem na putovanjima dužim od 500 kilometara najveći zagađivači, kada u automobilu ima više putnika, emisija po osobi pada ispod nivoa avio-prevoza.  

Tako je nivo "popunjenosti" vozila "pojedinačno najvažniji" faktor kada se procenjuje šteta po životnu sredinu, navodi se.

"Da li je voz, avion ili auto gotovo prazan ili pun 80%, to pravi veliku razliku. Samo taj faktor može način prevoza učiniti najboljim ili najgorim izborom za životnu sredinu", ističe se u izveštaju.

EEA je uradila studiju kako bi pomogla onima koji odlučuju o politikama za transportni sektor da doprinesu ispunjavanju ciljeva iz Evropskog zelenog dogovora.

Putovanja vozom proglašena su za nabolja za životnu sredinu, uz mogućnosti koje pruža "meka" mobilnost, poput hodanja ili vožnje biciklom.

U izveštaju se zaključuje da će preusmeravanje putnika sa avio-saobraćaja na železnički imati "ključnu ulogu" kod ispunjavanja cilja EU da smanji emisiju iz transporta za 90% u poređenju sa nivoima iz 1990.

Već postoji povećana svest o "ekološkim i klimatskim problemima koje prouzrokuje avio-transport", što navodi Evropljane da preispitaju odluke o tome kako će putovati, naveli su autori studije.

Zbog kovida-19 putovanja su znatno smanjena ali je pre izbijanja pandemije putnički saobraćaj rastao širom Evrope.

Trenutno transport daje četvrtinu emisije u EU. Drumski prevoz je odgovoran za 72% emisije sektora, pomorski za 14 a vazdušni za 13% emisije.

Železnica daje samo 0,4% emisije a proizvode je lokomotive na dizel.

Međutim, i železnica ima mane - izveštaj je pokazao da vozovi velike brzine na dugim linijama zagađuju bukom koja može da se uporedi ili je čak veća nego u avio-saobraćaju.

Izvor: EURACTIV.com

Foto: Beta