Evropski sud pravde osudio je 3. juna Nemačku zato što je godinama u mnogim njenim gradovima, uključujuči Berlin, Dortmund i Hamburg, znatno premašivana dozvoljena koncentracija štetnog azot dioksida (NO2) u vazduhu, čime su prekršeni zakoni EU.

Sud sa sedištem u Luksemburgu doneo je presudu na osnovu tužbe Evropske komisije, koja se odnosi na period od 2010. do 2016. a tužba je podneta 2018.

Posle odluke Suda ne može se isključiti uvođenje novih nameta u nekim nemačkim gradovima, npr. na vozila na dizel.

Direktivom EZ o kvalitetu vazduha ustanovljene su godišnji limiti vrednosti NO2 i limiti po satu koji su kršeni u 29% nemačkih regiona u posmatranom periodu, navodi se u presudi. Ti limiti važe od 2010.

Prema EU zakonima, vrednosti NO2 u vazduhu moraju da budu ispod 40 mikrograma po kubnom metru prosečno na godišnjem nivou i ispod 200 mikrograma prosečno u satu.

"Nemačka očito nije pravovremeno preduzela odgovarajuće mere da obezbedi da vreme prekoračenja vrednosti NO2 u 26 regiona u pitanju bude što kraće", navodi se u presudi.

NO2 nastaje prvenstveno prilikom sagorevanja, kako u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, tako i u pećima na fosilno gorivo, drvo ili otpadne materije.

Savezna agencija za životnu sredinu (UBA) u maju je potvrdila da azot oksidi u nemačkim gradovima uglavnom dolaze iz saobraćaja na drumovima, posebno iz dizel vozila. Zato se limiti prekoračuju samo na putevima na kojima su gužve u gradovima i regijama oko gradova, piše Euraktiv Nemačka.

Prema podacima UBA, limiti su znatno premašeni u 90 gradova u 2016. ali se od tada broj svake godine znatno smanjivao.

U 2020. emisija je bila manja kao rezultat zatvaranja zbog pandemije korona virusa i u samo šest nemačkih gradova je bilo kršenja zakona, uključujući Minhen, Hamburg i Štutgart.

Kvalitet vazduha u Nemačkoj se osetno poboljšava svake godine i u 2019. je samo 25 gradova premašilo granične vrednosti u poređenju sa 57 gradova u 2018, saopštila je UBA.
Evropska komisija procenjuje da svake godine u EU prevremeno umre oko 400.000 ljudi zbog zagađenja vazduha.

Izvor: EURACTIV.com

Foto: Beta/AP