Potpredsednik Vlade Crne Gore Dritan Abazović i ministar za kapitalne investicije  Mladen Bojanić saopštili su da vlada nije donela odluku o gašenju nacionalne aviokompanije Montenegro erlajns (Montenegro Airlines - MA) već da joj ne može "zakonito pomagati", ali i da ne može da privati ponudu "Savana holdinga" biznismena Veselina Mijača za preuzimanje tog avioprevoznika.

Ministar Bojanić rekao je da nije moguće prihvatiti ponudu Veselina Mijača da preuzme nacionalnu aviokompaniju za jedan evro, a da vlada otpiše njene dugove prema državnom budžetu.

Prodaja za jedan evro privatnom investitoru nije opcija koju u ovom trenutku zakonski propisi dozvoljavaju, rekao je Bojanić, dodajući da je prethodna vlast "nezakonitim odlukama potrošila svaki vid državne pomoći koji bi mogao sprečiti današnju agoniju MA".

Abazović je za TV Vijesti  rekao da poštuje "patriotsku notu" koju je vlasnik kompanije "Savana" Veselin Mijač iskazao za spašavanje kompanije, ali i ocenio da je to urađeno neozbiljno. "Ne samo da je protivzakonito, mi ne možemo da više brišemo dugove MA", kazao je Abazović.

"Ako misli da to može na način samo što će poslati pismo o namerama, bez detaljne analize, mislim da je to u službi dnevne politike, a ne spašavanja kompanije", ocenio je Abazović.

Abazović je rekao da je siguran da Vlada pokušava da nađe najbolje modele za kompaniju i njene zaposlene koji nisu primili plate već nekoliko meseci.

U pismu o namerama koje u poslovnom svetu jeste zvaničan dokument koji prethodi eventualnoj ponudi, vlasnik "Savana Holdinga" Veselin Mijač istakao je značaj kompanije "Montenegro erlajns" za privredu Crne Gore i izrazio odlučnost da preuzme odgovornost za dalje poslovanje nacionalne aviokompanije pod uslovom da država reguliše njena dugovanja.

Veselin Mijač je švedski biznismen crnogorskog porekla i njegove firme raspolažu jednim od najvećih šoping centara u Crnoj Gori, podgoričkim "Mall of Montenegro", a vlasnik je u Podgorici i poslovne zgrade "Europoint" i hotela "Ramada".

U pismu u koje je portal Bankar.me imao uvid, "Savana" je ponudila da preuzme Montenegro erlajns za jedan evro, uz uslov prethodnog otpisa svih obaveza koje ta avio-kompanije ima prema državi, a njen dospeli poreski dug je sada 15,2 miliona evra.

Pošto je Agencija za zaštitu konkurencija utvrdila da je toj aviokompaniji državna pomoć godinama isplaćivana nezakonito, sporno može biti što je i praštanje duga državna pomoć, koja je takođe zabranjena. Agencije je zabranila davanje državne pomoći navodeći da je nezakonita i suprotna pravilima EU.

Ministar Mladen Bojanić najavio je prošle sedmice da se u skorom roku očekuje stopiranje letova Montenegro Erlajnsa i da će biti formirana nova nacionalna aviokompanija.

Bojanić je rekao i da su svesni šta znači gašenje kompanije za narednu turističku sezonu, ali i da "nije tačno da je vlada najavila gašenje nacionalnog avioprevoznika, već je saopštila da mu ne može zakonito pomagati".

Predsednik Crne Gore Milo Đukanović kazao je da je najava Vlade Crne Gore o gašenju Montenegro erlajnsa čist populizam, sa potencijalno nenadoknadivom štetom po nacionalnu ekonomiju.

"Ugasiti biznis je jednostavno i brzo, čak i nacionalnu aviokompaniju. Ali može biti i veoma rizično i nepromišljeno, posebno u zemlji koja četvrtinu svog BDP stvara u turizmu, a koja nije iskoristila ni 50% svojih potencijala u toj delatnosti", naveo je Đukanović na Tviteru.

"Neće ih ni iskoristiti bez lakše dostupnosti destinacije, a nje nema, između ostalog, i bez nacionalnog avioprevoznika. O tom našem nacionalnom, razvojnom interesu niko neće brinuti osim naše Vlade", dodao je predsednik Crne Gore.

Profesorka Ekonomskog fakulteta i nekadašnja potpredsednica Vlade Crne Gore i ministarka evropskih integracija Gordana Đurović takođe je ocenila da je odluka o zatvaranju Montenegro erlajnsa najgora moguća, kako po samu avio-kompaniju, tako i za građane, turističku i ukupnu privredu Crne Gore. "MA je pravi crnogorski brend i ambasador Crne Gore na evropskom i svetskom nebu", rekla je Đurović za Pobjedu.

Ona je ocenila da postoji više dobrih rešenja kojima bi se omogućio opstanak aviokompanije kao što su striktna implementacija Zakona o konsolidaciji MA, restrukturiranje kompanije, spajanje MA sa Aerodromima Crne Gore, uvođenje novih akcionara MA i joint venture ugovor o zajedničkom ulaganju sa renomiranim stranim partnerom iz avioprevozničke ili turističke industrije.

Kako je navela, ne postoji obaveza da Zakon o konsolidaciji MA bude usklađen sa pravilima EU o zaštiti konkurencije i državnoj pomoći, jer se tim Zakonom kojim je bilo predviđeno ulaganje od 155 miliona evra u MA, ne tretira državna pomoć i nije zasnovan na Zakonu o kontroli državne pomoći.

Đurović je istakla da država u ovom slučaju, ništa ne poklanja, već ulaže u nešto što je od koristi državi, građanima i ekonomiji Crne Gore. "Smatram da je Agencija za zaštitu konkurencije trebalo da se oglasi nenadležnom za davanje mišljenja vezano za Zakon o konsolidaciji MA", rekla je Đurović.

Aviokompanija Montenegro erlajns je 26. decembra obustavila sve letove.

Kompanija je saopštila da je tokom 26 godina poslovanja prevezla više od 10 miliona putnika, i da je to dostignuće koje niko neće moći da ospori.

Povodom tvrdnji da kompanija od 2016. godine nije vršila uplatu poreza i doprinosa na zarade zaposlenih, u saopštenju je navedeno "da je u 2020. godini Montenegro erlajns izvršio uplatu Poreskoj upravi po osnovu poreza i doprinosa u ukupnom iznosu od 10.813.169,72 eura".

"Bitno je da podsetimo i na činjenicu da je Montenegro erlajns do septembra 2020. godine, redovno izvršio sve uplate prema Aerodromima Crne Gore na ime pruženih usluga za obavljanje letačkih operacija tokom tog perioda 2020. godine. Naša obaveza je bila da učinimo sve da sačuvamo kompaniju i njene resurse, u uslovima nezapamćene krize i odsustva primene već donesenog Zakona. Uz sve probleme, uspevali smo do sada", dodali su iz kompanije.

Prema podacima portala Bankar.me, broj zaposlenih u Montenegro erlajnsu krajem 2019. godine iznosio je 372 ili 13 manje nego na kraju 2018. Flotu crnogorskog avioprevoznika čine četiri letelice - tri tipa Embraer 195 i jedna tipa Foker 100, piše na sajtu kompanije.

Nacionalna aviokompanija Srbije "Er Srbija" saopštila je 27. decembra da je već preduzela konkretne mere kako bi odgovorila pojačanoj potražnji u putničkom avionskom saobraćaju između Srbije i Crne Gore.

Izvor: Beta

Foto: Montenegro Airlines