Kineske investicije nemaju bilo kakve geopolitičke motive i ne predstavlju pretnju za bezbednost države u regionu ni sa nikakvim političkim uslovima, saopšteno je iz ambasade Kine u Podgorici. Iz Ambasade su reagovali nakon što je Evropska komisija saopštila da neće pomoći Crnoj Gori da vrati kineski dug od milijardu evra za gradnju prve deonice autoputa Bar-Boljare.

Ranije je potpredsednik Vlade Crne Gore Dritan Abazović u Briselu izjavio da bi EU trebalo da pomogne Crnoj Gori, kako bi zaštitila kandidata za članstvo od zavisnosti od Kine.

"Kineske investicije se ne mešaju  u unutrašnje stvari zemalja regiona, i ne ometaju investicije iz drugih zemalja", saopšteno je iz Ambasade Kine u Podgorici.

Takva saradnja je, kako su naveli, prirodno uzajamno korisna.

"Oni što smatraju kineske investicije negativnim, nepravedni su prema Kini, i to je nepoštovanje prema zemljama u regionu, nepogodno za održavanje regionalne stabilnosti, te će stvoriti kontradikcije i barijere, i ometati razvoj Zapadnog Balkana".

Kineske investicije na Zapadnom Balkanu, kako su kazali, u korist su jačanja ukupnog ekonomskog razvoja regiona.

"Investicije su u korist povećanja zapošljavanja i životnog standarda, u korist ubrzavanja integracije EU, u korist povećanja uverenja međunarodne zajednice u razvojne perspektive regiona, u korist produbljivanja prijateljske saradnje regiona i Kine. Takve kineske investicije pozdravljaju ne samo zemlje Zapadnog Balkana, već i zemlje Centralne i Istočne Evrope", navode iz Ambasade.

Oni su takođe poslali izjavu portparola kineskog Ministarstva spoljnih poslova Džao Liđiana.

"Kineska strana je primetila medijske izvještaje o tome. Kina i Crna Gora uživaju tradicionalno prijateljstvo. Poslednjih godina, odnosi dve zemlje uspešno se razvijaju, plodna je praktična saradnja u infrastrukturnoj i drugim oblastima. Projekat autoputa koji ste pomenuli je od velikog značaja za život lokalnog stanovništva Crne Gore i socio-ekonomski razvoj te zemlje. Kina pridaje veliku važnost razvoju odnosa sa Crnom Gorom i spremna je da radi zajedno sa Crnom Gorom na daljem produbljivanju uzajamno korisne saradnje koja bi donela korist za oba naroda”, naveo je Liđian u izjavi za Saut Čajna Morning Post (South China Morning Post).

Mediji su pre toga preneli da je EU odbila molbu Crne Gore za pomoć u otplati kineskog zajma za nedovršeni auto-put.

Londonski Fajnenšel tajms pisao je da je Crna Gora zatražila od EU pomoć za otplatu kineskog zajma za nedovršeni projekat auto-puta, prenoseći izjavu crnogorskog ministra finansija Milojka Spajića da je "Crna Gora dovoljno mala da bi odluka da joj pomogne u refinansiranju zajma trebalo da bude laka za EU".

Spajić je za FT rekao i da je prva deonica od 41 kilometar auto-puta, što je četvrtina njegove ukupne dužine, koštala 20 milona evra po kilometru, što ga čini jednim od najskupljih po kilometru na svetu.

"Za infrastrukturu se trenutno oslanjamo na Kinu. . . Situacija je dramatična s geopolitičkog stanovišta", rekao je Spajić. On je dodao da se crnogorska turistička industrija oslanjala na posetioce iz zemalja koje nisu članice EU, poput Rusije, i da Crna Gora mora bliže da se poveže sa saveznicima iz EU.

Spajić je rekao da će vlada tražiti finansijsku pomoć od niza zapadnih organizacija, uključujući Evropsku komisiju, Evropsku investicionu banku i Evuropsku banku za obnovu i razvoj.

FT prenosi i izjavu neimeniovanig zvaničnika u Briselu da je EU izrazila spremnost za pomoć, ali da će biti teško pronaći odgovarajuće finansijske instrumente, te da zadatk dodatno otežava to što je projekt gotovo završen.

"Politički želimo da pomognemo . . . Ali veličina zajma nije proporcionalna veličini privrede, tako da mehanizam još nije izvestan", rekao je zvaničnik. Crna Gora bi takođe trebalo da se posveti fiskalnim reformama, dodao je, napominjući da projekt autoputa nije u skladu sa standardima EU.

Londonski list piše da se Peking uporno probija na Balkan kroz infrastrukturne i energetske projekte, a odnedavno i pokretanjem "diplomatije vakcina" protiv kovida-19 i dodaje da je Crnoj Gori Kina donirala 30.000 doza cepiva Sinofarm, a više miliona doza prodala Srbiji.

FT navodi i da je prethodna vlada Crne Gore potpisala i ugovor s crnogorsko-kineskim konzorcijumom za termoelektranu u iznosu od 54 miliona evra neposredno pre odlaska s vlasti.

Kina drži četvrtinu crnogorskog duga, a uprkos velikim kašnjenjima u izgradnji autoputa, prva otplata dospeva u julu. Ako bi Crna Gora zatajila, odredbe ugovora daju Kini pravo na pristup crnogorskom zemljištu kao garanciju, navodi list.

Uz ocenu da je saga o nezavršenom projektu puta koji gradi Kineska koroporacija za puteve i mostove (China Road and Bridge Corporation) deo veće geopolitičke bitke za uticaj na periferiji EU, FT prernosi i reči Tene Prelec sa Univerziteta Oksford da je molba Crne Gore prilika za Brisel da pokaže da je istinski geostrateški akter i da bi trebalo da priskoči.

Međutim, Brisel na to nije spreman. Kako je preneo Politiko, Brisel je odbio zahtev Crne Gore.

"EU je već najveći pružalac finansijske pomoći Crnoj Gori, najveći investitor i najveći trgovinski partner", rekao je portparol Evropske komisije Peter Stano na redovnom brifingu za novinare 12. aprila. "I dalje smo uz njih, ali ne vraćamo zajmove koje uzimaju od trećih strana", dodao je.

Ipak, iako EU ne može da pomogne Crnoj Gori da otplati dugove Kini, ona može da joj pomogne da završi planirani auto-put, prenosi Rojters.

Kako je rekla portparolka EU, Crna Gora mora da nađe način kako da otplati kineski zajam ali je EU voljna da pomogne novcem za ostatak puta kroz svoj Ekonomski i investicioni plan za Zapadni Balkan vredan devet milijardi evra.

"Pružamo kombinaciju grantova, garancija i povoljnih zajmova kroz međunarodne finansijske institucije, poput EIB i EBRD", rekla je ona i napomenula da bi finansiranje bilo pod "veoma povoljnim uslovima".

Istovremeno je poslanica Evropskog parlamenta Viola fon Kramon ocenila 14. aprila da "nije mudra odluka" EU da ne pomogne Podgorici u otplati kineskog kredita i pozvala institucije EU da još jednom razmisle o tom pitanju.

"Nisam sigurna da je to strateški pametna odluka. Korumpirani lideri kao što je predsednik Crne Gore godinama su eksploatisali zemlju. Sada nova vlada treba da počisti i finansijsko nasleđe", navela je Fon Kramon na Tviteru.

Navodeći da je "EU jednom već pogrešila u Grčkoj pa je Kina je poreuzela luku Pirej" Fon Kramon je upozorila da kineska vlada sada ima šansu da preuzme glavne delove crnogorske obale, ako Crna Gora ne može da servisira zajam.

"Trebalo bi pre toga dva puta da razmislimo da ponovo ne odigramo u korist Kine", dodala je.

Izvor: Beta

Foto: Beta/Vlada Crne Gore/BOJANA CUPIC