Više od 400 medija lojalnih vladi premijera Viktora Orbana udružilo se u Mađarskoj u krovnu organizaciju - Srednjoevropsku fondaciju za štampu i medije. Premijer je novu fondaciju posebnim ukazom izuzeo od obaveze da prođe proveru mađarskog tela za konkurenciju, a taj je potez, bez daljih objašnjenja, opravdao javnim interesom. Novi konglomerat okuplja medije koji su i do sada su bili naklonjeni vlastima, a njihovi vlasnici uglavnom su poslovni ljudi bliski Orbanu i njegovim saradnicima.

 



Nova Srednjoevropska fondacija za štampu i medije obuhvata kablovske televizije, internetske portale, radiostanice, tabloide i sportske novine i sve lokalne novine Mađarske na nivou okruga, kao i mnoge časopise, ali i druga glasila.

 

Medije su dosadašnji vlasnici fondaciji predali u vidu "poklona".

 

Kritičari tvrde da desničar i populista Orban u Mađarskoj sprovodi proces postepenog gašenja nezavisnih medija. Proteklih godina desetine medija kritički nastrojenih prema Orbanu promenilo je vlasnike, a posledica je da se u mađarskoj javnosti može čuti daleko manje informacija koje odudaraju od zvanične politike vlasti.

 

U ukazu kojim je fondacija izuzeta od provere agencije za konkurenciju, koji je Orban potpisao i koji je objavljen u službenom listu, kao obrazloženje je naveden javni interes. Udruženje novinara Mađarske najavilo je međutim, 6. decembra da će osnivanje medijske fondacije osporiti pred ustavnim sudom.

 

Gabor Poljak, analitičar iz tink-tenka Mertek, izjavio je da osnivanje medijskog konglomerata narušava konkurenciju.

 

"Činjenica da se vlada odlučila za političku opciju (ukaz) otvoreno je priznanje da to ne bi prošlo ni prema zakonu o medijima ni prema zakonu o konkurenciji", naveo je Poljak, dodajući da će to stvoriti "medijsku koncentraciju nezamislivu u zapadnom svetu".

 

Mađarska vlada odbacila je optužbe da podriva slobodu medija, navodeći da će fondacija pomoći da se osigura opstanak štampanih medija.

 

Orbanu bliski šef nove fondacije, Gabor Liskaj takođe je odbacio optužbe za pristrasnost i rekao da ne može da komentariše transakcije kojima je grupacija osnovana.

 

Iako se Srednjoevropska fondacija za štampu i medije deklariše kao neprofitna organizacija, u njenom portfelju su neki vrlo unosni mediji.

 

Prema podacima nezavisnog informativnog portala 24.hu, članice fondacije su u 2017. godini imale prihod od 185 miliona evra, od čega velik deo od državnih oglasa, i profit od gotovo 25 miliona evra.

 

U izveštaju o medijskim slobodama u svetu za 2017. godinu, organizacija Fridom Hauz (Freedom House) svrstala je Mađarsku među delimično slobodne zemlje, dok je u izveštaju Evropskog paramenta za ovu godinu konstatovano da u Mađarskoj većinu medija u svojim rukama drže oligarsi bliski Orbanu.

 

Udruženje evropskih novinara (AEJ) usvojilo je povodom osnivanja medijske fondacije rezoluciju u kojoj je izrazilo protest zbog, kako je navelo, još jednog napada na slobodu medija u Mađarskoj. Udruženje je u saopštenju navelo da osnivanje takve fondacije označava "posmrtno zvono" za nezavisnost medija.

 

Izvor: EURACTIV.com

Fot: Beta/AP