Grčki potrošači su veoma pokretni jer u potrazi za namirnicama s popustom obilaze mnoga prodajna mesta, pre svega samousluge - utvrđeno je istraživanjem Instituta za analizu maloprodaje potrošne robe (IELKA). Grci najčešće pazare, pored samoposluga, u pekarama ali su im korpe, uprkos sniženjima cena nekih proizvoda, sve praznije.

 

Analizirane su navike 2.000 potrošača, nastale tokom poslednjih godina duboke ekonomske krize, preneo je  atinski list Katimerini.

 

Samousluge su najposećenije - svega 1% anketiranih kaže da tamo nikada ne ide, a ostali idu bar triput nedeljno, i to u bar dva različita lanca samousluga, da bi uporedili ponudu i cene, pre no što nešto kupe.

 

S druge strane, u samouslugama je utvrđeno da je popusta sve više, ali da su korpe kupaca na kasi sve manje pune, što po analitičarima znači da potrošači obavljaju kupovinu iz više puta, "u malim dozama".

 

Druge po posećenosti su pekare gde 43% anketiranih kupuje namirnice bar pet puta nedeljeno. Na to utiče to što pekare u Grčkoj prodaju i mlečne proizvode, slatkiše, kolače, sitne poklone, a u poslednje vreme i mnogu drugu robu, među kojom je vodeća kafa.

 

Na trećem mesetu po posećenosti su pijace gde 78% grčkih potrošača kupuje bar jednom nedeljno, i to pre svega voće i povrće koje retko nabavljaju drugde.

 

Četvrta po posećenosti mesta kupovine namirnica su mesare (77%) i ribarnice i piljare (po 65%) - veoma popularne u Grčkoj, ali sve ređe, gde Grci mahom pazare takođe bar jednom nedeljno.

 

Ne samo što su grčki potrošači veoma pokretljivi, a proces odabira i kupovine složen, već konkretne proizvode dosledno kupuju na različitim mestima, birajući prodavce specijalizovane za pojedine vrste namirnica - konstatacija je istraživača.

 

Anketom je utvrđeno da prosečan grčki potrošač namirnice kupuje čak 14 do 16 puta nedeljno, deleći broj odlazaka u kupovinu na samousluge (21%), pekare (23%), "mini-market" (15%), pijacu, mesare, ribarnice i piljare (po 10%).

 

Institut beleži da je kupovina preko interneta u Grčkoj i dalje veoma mala.

 

U zaključku istraživanja se ukazuje da posećenost prodajnih mesta nije u proporciji s potrošnjom novca, za šta su primer pekare s mnogo poseta radi kupovine (43%), ali tu kupljena roba je male vrednosti.

Suprotno tome, grčki kupci u samouslugama ostavljaju čak 53% ukupne količine novca koji troše na namirnice.

 

Uz to, čak 82% anketiranih potrošača je zadovoljno odnosom cene i kvaliteta robe u samousulugama, a gotovo isto toliko (80%) kaže da je zadovoljno "iskustvom kupovine" u tim radnjama, kao i njihovom pouzdanošću, "udobnošću", raznovrsnošću robe i kvalitetom usluge osoblja supermarketa.

 

Izvor: Beta

Foto: Beta/AP