Nadzorni odbor nemačkog nacionalnog avioprevoznika Lufthanze (Lufthansa) odlučio je da za sada ne prihvati državni paket pomoći od 9 milijardi evra, zbog uslova koje je Evropska komisija postavila za dodelu pomoći. EU traži da se Lufthanza odrekne određenih slotova na svoja dva matična aerodroma.

Grupa Lufthanza je početkom aprila upozorila da zbog ograničenja koja su širom sveta uvedena u borbi protiv korona virusa i drastičnog pada broja putnika i letova, svakodnevno trpi ogromne gubitke i da će teško preživeti krizu bez državne pomoći.  

Rukovodstvo Lufthanze dogovorilo se početkom nedelje sa nemačkom vladom o izdašnoj finansijskoj pomoći, ali je, da bi novac počeo da pristiže,  potrebna saglasnost Nadzornog odbora i nadležnih tela Evropske unije. Dogovoreno je da država zauzvrat dobije 20% udela u Lufthanzi.

Nemački ministar finansija Olaf Šolc ocenio je da je avioprevoznik bez sopstvene krivice dospeo u tešku situaciju i da je državna pomoć zato "jako, jako dobro rešenje" da se premosti kriza, koje vodi računa i o interesima poreznih obveznika i o interesima kompanije.   

Nadzorni odbor kompanije saopštio je, međutim, da za sada odlaže odluku o paketu pomoći, navodeći da prvo želi da "podrobno ispita" ekonomske posledice uslova koje je postavila EU, i moguće alternativne scenarije. Evropska komisija od Lufthanze, između ostalog, traži da se odrekne dragocenih slotova, odnosno dozvoljenih vremena sletanja i poletanja na aerodromima u Frankfurtu i Minhenu.

Kompanija je u saopštenju navela da je Nadzorni odbor primio k znanju zahtev EK i da bi on "imao za posledicu slabljenje funkcije avio-čvorišta na matičnim aerodromima Lufthanze u Frankfurtu i Minhenu".

Mediji su objavili da EK želi da se avioprevoznik trajno odrekne 72 svoja lukrativna slota na dva najveća nemačka aerodroma. Navodno je Lufthanza spremna i da taj zahtev zaista i razmotri, ali samo ako bi mera bila privremena.

U saopštenju, Lufthanza je ipak navela da njeno rukovodstvo i dalje smatra da su "za očuvanje solventnosti, stabilizacione mere (Saveznog fonda za stabilizaciju privrede) jedina moguća alternativa".

To znači da bi moglo da dođe i  do dodatnih pregovora.

Jedan portparol Evropske komisije rekao je za EURAKTIV samo da komisija ne komentariše pojedinačne slučajeve državne pomoći. On je, međutim, potvrdio da za sada iz Nemačke nije stigla zvanična informacija o tome kako teče akcija spasavanja Lufthanze.

Nemački ministar privrede Peter Altmajer rekao je u Bundestagu da se ne sme dozvoliti da posledica pandemije bude industrijsko-politička rasprodaja važnih interesa Evrope, EU i Nemačke. On je naglasio da to nije samo u interesu Nemačke, već i u interesu EU.  

I filijali Lufthanze, kompaniji Brisel erlajnz (Brussels Airlines), preti sukob sa čuvarima tržišne konkurencije u EU. Prema pisanju belgijskog dnevnika De Tijd, insistiranje belgijske vlade da za državnu pomoć od gotovo 300 miliona evra dobije jedno mesto u Upravnom odboru belgijskog avioprevoznika nije u skladu sa evropskim pravilima o državnoj pomoći.

Nova, znatno blaža regulativa o državnoj pomoći koja je uvedena kako bi članice EU lakše prebrodile krizu sa korona virusom, zaista predviđa da mere pomoći moraju da budu oročene i da mogu da traju najduže šest godina, kako bi se sprečili dugoročni poremećaju tržišta.

I Brisel erlajnz nastavlja pregovore sa vlastima.

Izvor: EURACTIV. com

Foto: Beta/AP