Nadzorni odbor nemačke Lufthanze (Lufthansa) pristao je na uslove vlade u Berlinu i Evropske komisije. Aviokompanija će tako dobiti državnu pomoć vrednu više od devet milijardi evra - šest milijardi od nemačke vlade i tri od razvojne banke KfW, ali zauzvrat mora da se odrekne određenih pogodnosti na aerodromima u Frankfurtu i Minhenu.

Lufthanza je saopštila da će nakon zelenog svetla Nadzornog odbora, 25. juna biti održana vanredna skupština akcionara na kojoj i oni  treba da daju svoj pristanak. Šef Grupe Lufthanza (Luftgansa Group) Karsten Špor izjavio je da je "prilagođavanje kapaciteta kompanije neminovno, ali da to mora da bude amortizovano kako bi bilo što većoj meri socijalno prihvatljivo".

Grupa Lufthanza je početkom aprila upozorila da zbog ograničenja koja su širom sveta uvedena u borbi protiv korona virusa i drastičnog pada broja putnika i letova, svakodnevno trpi ogromne gubitke i da će teško preživeti krizu bez državne pomoći.

Rukovodstvo Lufthanze postiglo je krajem maja sa nemačkom vladom dogovor o paketu državne pomoći. Plan je predviđao i da zauzvrat država dobije udeo od 20% kapitala kompanije i dva mesta u Nadzornom odboru,

Evropska komisija je, međutim, kao uslov za takvu pomoć, koja je inače suprotna pravilma tržišne konkurencije u EU, zatražila da se Lufthanza odrekne i jednog broja dragocenih slotova, odnosno dozvoljenih vremena sletanja i poletanja na svoja dva matična aerodroma u Frankfurtu i Minhenu.

Nadzorni odbor Lufthanze u prvom trenutku je odložio odluku o prihvatanju pomoći pod takvim uslovima, navodeći da mora da prouči ekonomske posledice takvog odricanja i alternativne scenarije, ali je sada prihvatio zahteve EU.

Mediji su ranije pisali da je Evropska komisija tražila od Lufthanze da se trajno odrekne čak 72 svoja lukrativna slota na dva najveća nemačka aerodroma i da je navodno Lufthanza bila spremna da taj zahtev razmotri, ali samo pod uslovom da mera bude privremena.

Krajem nedelje, predstavnici Evropske komisije su rekli da je ipak postignut dogovor i da će kompanija predati jedan broj termina na dva aerodroma ako oni opet postanu preopterećeni kao pre pandemije.

Pristanak Nadzornog odbora bio je "veoma teška odluka", izjavio je predsedavajući tog tela Karl-Ludvig Klaj. "Posle intenzivne diskusije odlučili smo da pristanemo na predlog rukovodstva".

Klaj je rekao da Nadzorni odbor savetuje akcionarima da i oni "krenu tim putem, iako on zahteva suštinska odricanja u cilju stabilizacije njihovog preduzeća" i dodao da se mora naglasiti da pred Lufthanzom stoji veoma težak put.

Nemački nacionalni avioprevoznik će se, kako je sam saopštio, odreći do četiri aviona na aerodromima u Frankfurtu i Minhenu. Za svaku od tih osam letelica vezana su dnevno po tri slota, odnosno po tri termina za poletanje i tri za sletanje.

Ti slotovi će biti stavljeni na raspolaganje novim konkurentima, odnosno novim zainteresvanim aviokompanijama na ta dva aerodroma. Ako ne bude novih konkurenata biće razmotrena opcija da slotovi budu raspodeljeni među kompanijama koje već saobraćaju sa tih aerodroma.  

Koncern Lufthanza očekuje da će proći godine pre nego što vazdušni saobraćaj ponovo dostigne nivo od pre pandemije. Direktor Karsten Špor zato je ocenio da je prilagođavanje kapaciteta neminovnost i da treba razmotriti kako da se najbolje amortizuju socijalne posledice tih promena.

On je najavio da će rukovodstvo kompanije o tome razgovarati sa liderima nemačkih vazduhoplovnih sindikata Verdi, Kokpit (Cockpit) i UFO.

Izvor: EURACTIV.de

Foto: AP