Pregovarači Evropskog parlamenta i Saveta postigli su sporazum o prvim pravilima na nivou EU o kolektivnoj zaštiti potrošača. Novim pravilima uvodi se harmonizovani model delovanja preko predstavnika koji će garantovati zaštitu potrošača od masovne štete i istovremeno obezbediti zaštitu kompanija od zloupotrebe parnica.

Takođe će nova pravila doprineti boljem funkcionisanju unutrašnjeg tržišta unapređenjem alata za zaustavljanje nelegalnih praksi i ubrzavanjem pristupa pravdi za potrošače.

Sporazumom je predviđeno da svaka članica imenuje barem jedan kvalifikovani entitet (organizaciju ili neko javno telo) koja će dobiti moć i finansijsku podršku da pokreće postupke za zabranu i naknadu štete u ime grupe potrošača i garantuje potrošačima pristup pravdi.

Istovremeno se pravi razlika između prekograničnih slučajeva i domaćih. Kandidati za kvalifikovani entitet za prekogranične slučajeve moraju uz zahtev za imenovanje da dostave i dokaze da su se godinu dana bavili zaštitom potrošača, da su neprofitna organizacija i da su nezavisni od trećih strana čiji su ekonomski interesi suprotni interesima potrošača.

Za delovanje na domaćem tlu, članice treba da propišu kriterijume saglasne sa ciljevima direktive koji će biti isti kao i za prekogranične slučajeve.

Kako se navodi, pravilima se uravnotežuju pristup pravdi i zaštita biznisa od zloupotreba parnica "principom gubitnik plaća" kojim se osigurava da će onaj ko izgubi spor platiti troškove procedure.

Kako bi se izbegle zloupotrebe parnica, pregovarači Parlamenta takođe su tražili da sudovi mogu da odbace očito neosnovane slučajeve u najranijoj fazi procedure u skladu sa nacionalnim pravom.

Pregovarači su se složili i da Komisija može da odluči da li da uspostavi evropskog ombudsmana za kolektivne odštete da se na nivou EU bavi delovanjem zastupnika u prekograničnim slučajevima.

Kolektivne akcije bi obuhvatile kršenja od strane trgovaca u oblastima poput zaštite podataka, finansijskih usluga, putovanja i turizma, energetike, telekomunikacija, životne sredine i zdravlja, kao i prava putnika u avio-saobraćaju i na železnici, pored opštih prava potrošača.

Postignuti politički sporazum sada treba da usvoje Evropski parlament i Savet.

Direktiva će stupiti na snagu 20 dana nakon objavljivanja u službenom listu EU a članice će imati rok od dve godine da je prenesu u nacionalna zakonodavstva i još šest meseci da je primene.

Nova direktiva će biti deo Novog dogovora za potrošače koji je Evropska komisija pokrenula u aprilu 2018. kako bi obezbedila bolju zaštitu potrošača u EU. Direktiva uključuje snažniju zaštitu potrošačkih prava u "onlajn" sferi, alate za sprovođenje prava i obešećenja, kazne za kršenje zakona o potrošačima EU i unapređene uslove poslovanja.

Savet EU 30. juna je potvrdio privremeni sporazum o pravilima za zaštitu kolektivnog interesa potrošača koji je prethodno postignut sa Evropskim parlamentom.

"Ta direktiva je naš odgovor na prekogranična kršenja prava potrošača od strane nepoštenih kompanija. Potrošači, do sada, nisu imali prave alate da traže pravdu. Zadovoljna sam što nova pravila osnažuju potrošače da udruže snage protiv današnjih Golijata", rekla je potpredsednica EK za vrednosti i transparentnost Vera Jurova.

Izvor: EURACTIV.rs

Foto: Beta