Donji dom francuskog parlamenta glasao je za ukidanje kratkih domaćih letova do mesta do kojih može da se dođe vozom direktnom linijom za manje od dva i po sata, u okviru serije ekoloških mera.

Zakon, o kojem treba da glasa i Senat, znači da više neće moći da se putuje avionom od Pariza, sa aerodroma Orli, do na primer Nanta ili Bordoa.

Mere se ne odnose na povezane letove, koji uključuju presedanja na aerodromu Šarl de Gol u francuskoj prestonici.

Novi zakon je ublažena verzija glavnih preporuka Građanske konvencije za klimu, koja je osnovana na zahtev predsednika Emanuela Makrona.

Klimatska konvencija je predložila ukidanje svih letova na relacijama na kojima postoji mogućnost direktnog putovanja vozom kraćeg od četiri sata.

To vreme je smanjeno na dva i po sata posle snažnog protivljenja nekih regiona i aviokompanije Er Frans-KLM, koja je, kao i drugi avioprevoznici, teško pogođena ograničenjima putovanja zbog pandemije.

Francuska vlada je pre godinu dana toj kompaniji odobrila zajam od sedam milijardi evra pod uslovom da ukine određene letove u zemlji.

Zakon će sada onemogućiti i niskotarifnim aviokompanijama da lete na kratkim rutama.

Izvršni direktor Er Fransa Bendžamin Smit izjavio je da je cilj kompanije da smanji broj letova u Francuskoj za 40% do kraja godine.

Nova mera, koja je deo šireg zakona o klimi, usvojena je uprkos protivljenju poslanika iz različitih partija.

Poslanik iz redova socijalista upozorio je na mogućnost zatvaranja radnih mesta u avio-sektoru.

Neki poslanici, među kojima iz Zelene partije, smatrali su da je ublažavanje preporuka Građanske konvencije obesmislilo tu meru i da je granica od četiri sata značila da bi bili ukinuti letovi koji emituju najviše štetnih gasova.

Francusko udruženje potrošača podržalo je zamenu aviona vozom na putovanjima kraćim od četiri sata, ocenivši da bi to imalo "pravi uticaj" na smanjenje emisija ugljen-dioksida, bez negativnih posledica po vreme i cene putovanja.

Udruženje je istaklo da treba osigurati da nacionalna železnička kompanija SNCF ne menja cene niti kvalitet svojih usluga.

"Avioni u proseku emituju 77 puta više ugljen-diokida po putniku nego vozovi na tim rutama, iako je voz jeftiniji a gubitak vremena ograničen na 40 minuta", navelo je udruženje.

I druge evropske zemlje su uvele ili razmatraju slične mere.

Austrijska vlada je u junu 2020. uvela porez od 30 evra na avionske karte za letove kraće od 350 kilometara i zabranila domaće letove na destinacijama na kojima putovanje vozom traje manje od tri sata.

Holandija još od 2013. pokušava da zabrani kratke domaće letove. Holandski poslanici su 2019. glasali za ukidanje letova od Amsterdama do Brisela, koji su udaljeni 150 kilometara, ali zabrana nije primenjena jer je ocenjena kao kršenje propisa EU o slobodnom kretanju.

Izvor: Guardian

Foto: Pixabay.com