Dogovor Evropske unije i SAD o ukidanju carina i ograničenju subvencija svojim rivalskim proizvođačima aviona Boingu i Erbasu otvorio je put jačanju transatlantskog partnerstva i saradnji u rešavanju globalnih izazova. Carine na izvoz aluminijuma i čelika, međutim, za sada ostaju, a dogovor o tome bi mogao da bude postignut do kraja godine.

Posle 17 godina sporenja zbog subvencionisanja proizvođača aviona, predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen je saopštila da je postignut dogovor o petogodišnjoj suspenziji carina koje su dve strane uvele i na druge proizvode, uključujući vino iz EU i američke motore.

"Ovo zaista otvara novo poglavlje u našim odnosima jer prelazimo sa parnica na saradnju u proizvodnji aviona, posle 17 godina sporenja", rekla je Fon der Lajen novinarmia posle samita u Briselu.

"To pokazuje novi duh saradnje EU i SAD i da možemo da rešavamo druge probleme na zajedničku dobrobit", dodala je.

Za SAD, dogovor predstavlja priliku da se jačom transatlanstkom saradnjom suoči sa rastućim izazovom koji predstavlja Kina, uključujući u oblasti civilne avijacije.

Dve strane su se dogovorile da sarađuju u suočavanju sa netržišnim praksama trećih strana koje mogu naštetiti njihovim velikim avio-industrijama.

"To je model na kojem možemo da gradimo za druge izazove koje predstavlja kineski ekonomski model", naveo je u saopštenju predsednik SAD Džozef Bajden, koji se nije obratio novinarima posle samita.

Izaslanica SAD za trgovinu Ketrin Taj je novinarima posle sastanka ukazala na važnost dogovora ne samo za rešavanju dugogodišnjeg spora nego za šire ekonomske odnose.

"Ovo je bio test naših odnosa i naše sposobnosti da izgradimo poverenje koje će nas odvesti u budućnost kada će konukrencija biti sve oštrija", rekla je Taj.

U saopštenju koje je posle samita objavila EU navodi se da će evropski i američki lideri zajedno raditi na okončanju pandemije kovida-19, zaštiti planete i zelenog razvoja, jačanju trgovinske, investicione i tehnološke saradnje i izgradnji demokratskog, mirnog i bezbednog sveta.

"Mi, lideri EU i SAD, sastali smo se danas da obnovimo naše transatlantsko partnerstvo, uspostavimo zajedničku transatlantsku agendu za postpandemijsko doba i obavežemo se na redovan dijalog radi procene napretka", navodi se u saopštenju.

Brisel i Vašington, međutim, nisu napravili veći napredak u rešavanju drugog carinskog spora nastalog kada je adminstracija prethodnog američkog predsednika Donalda Trampa odlučila da kazni evropske izvoznike aluminijuma i čelika.

U zaključcima samita navodi se da će obe strane raditi na rešavanju postojećih razlika u vezi sa merema u pogledu čelika i aluminijuma do kraja godine.

Fon der Lajen je rekla novinarima da im je potrebno još malo vremena jer je prioritet bio rešavanje spora u avio-industriji, ali da je uverena da će i to pitanje biti rešeno do kraja godine.

Taj je naglasila da je važno tenzije između Brisela i Vašingtona pretvoriti u saradnju i u slučaju čelika i aluminijuma jer obe strane imaju "obavezu" prema svojim kompanijama i radnicima da reše pitanje prevelike proizvodnje pre svega zbog Kine.

Dve strane su se dogovrile i o reformi Svetske trgovinske organizacije, koja bi uključila unapređenje njene pregovaračke uloge i sistema rešavanja sporova.

Saglasile su se i da treba ažurirati pravilnik STO "efikasnijim regulacijama o industrijskim subvencijama, nepravednom ponašanju državnih preduzeća i drugim praksama koje narušavaju trgovinu i tržište".

Brisel i Vašington su se dogovorili i o uspostavljanju novog Trgovinskog i tehnološkog saveta EU-SAD radi jačanja saradnje u oblasti tehnologija, digitalnih pitanja i lanca snabdevanja.

Izvor: EURACTIV.com, Evropski savet

Foto: Evropska komisija